Locaţia curentă este: Prima pagină / Consilier / Psihologie / Articole tematice / Trainingul cognitiv în bolile neurologice

Trainingul cognitiv în bolile neurologice

Ce este trainingul cognitiv?

Training-ul cognitiv sau mai exact re-training-ul este o strategie terapeutică ce încearcă să îmbunătățească sau să repună în funcțiune anumite abilități cognitive ale unei persoane, cum ar fi: concentrarea atenției, memoria, raționamentul, rezolvarea de probleme, luarea deciziilor. Retrainingul cognitiv este doar unul din aspectele reabilitării cognitive, o abordare mai amplă, mai complexă a refacerii unor abilități afectate de leziuni cerebrale sau alte dizabilități.

 

Cum mă poate ajuta?

Scopul acestei recuperări este reducerea problemelor cognitive asociate cu leziunile cerebrale, iar în sens general, creșterea calității vieții persoanei care se confruntă cu dificultăți cognitive în viața de zi cu zi.

 

Ce înseamnă abilități cognitive?

Abilitățile cognitive sunt funcții de care avem nevoie pentru a  realiza orice sarcină, de la cele mai simple la cele mai complicate. Acestea au de-a face mai mult cu mecanismele învățării, memoriei, rezolvării de probleme, concentrării decât cu cunoștiințele noastre informaționale. De exemplu, a răspunde la telefon implică cel puțin trei abilități cognitive dar și altele: percepția (aud soneria), luarea deciziilor (dacă să răspund sau nu), abilități motrice (să ridic receptorul), abilități de comunicare verbală (să vorbesc și să înțeleg mesajul), abilități sociale (interpretarea tonului vocii și interacțiunea adecvată cu o altă persoană).

Dificultăți înregistrate în cadrul trainingului cognitiv.

  1. Motivația este punctul critic în orice formă de terapie care pleacă de la teoria neuro-plasticității. Motivația poate fi privită ca și motor al unor practici repetate și intensive dar și ca modulator al proceselor neuroplasticității. În special, în recuperare, acolo unde procesele motivaționale sunt afectate, tratarea și antrenarea circuitelor motivaționale poate fi prioritară, ca și mijloc de antrenare a celorlalte funcții. Pentru trainingul cognitiv unul dintre principalii motivatori  sunt jocurile antrenante de pe calculator.
  2. Plasticitatea creierului poate să fie un cuțit cu două tăișuri, astfel trainingul cognitiv poate fi dăunător dacă nu este realizat și implementat corect. De aceea persoanele care folosesc metode cognitive ar trebui să fie atenți și să evalueze continuu efectul protocolului lor, și să se asigure că acel training cognitiv este adaptat persoanei într-o manieră dinamică.
  3. Există numeroase goluri în traslatarea descoperirilor științifice în soluții eficiente, în special atunci când se vorbește despre training cognitiv validat științific. Există multe probleme în transferarea rezultatelor cercetărilor în metode clinice și de lanivelul terapiilor clinice la cel al îmbunătățirilor concrete.

 

Ce presupune acest retraining cognitiv?

Retrainingul cognitiv presupune realizarea unor sarcini care stimulează sau solicită anumite abilități afectate în urma SM.

 

Recuperarea abilităților poate lua forma a trei strategii:

  1. Instrucție și repetare- această metodă folosește repetarea unor sarcini pentru a dezvolta o anumite abilitate cognitiv. Poți să te reantrenezi să realizezi o sarcină repetând până modul de execuție te mulțumește.
  2. Strategiile mnemonice – acestea suun trucuri folosite pentru a îmbunătății capacitatea noastră de a reține o informație mai ușor. Pot fi folosite fie în cazul informațiilor uitate, fie pentru informațiile noi. Strategiile de memorare includ: strategii verbale (acronime, rimă, cântece, povestiri, modalități de codare), strategii imaginare (metoda locului, metoda trenului).
  3. Programele pe calculator – sunt diverse softuri care sunt destinate special recuperării și retrainingului cognitiv, din păcate nu există unul în limba română.

 

Atenție!

Retraining-ul cognitiv are o eficacitate variabilă, de la persoană la persoană, de la un program la altul.