Locaţia curentă este: Prima pagină / Consilier / Psihologie / Articole tematice / Reframing sau "Dă-mi Doamne vârsta de-atunci și mintea de-acuma"

Reframing sau "Dă-mi Doamne vârsta de-atunci și mintea de-acuma"

Tehnica de eliminare a gandurilor rele

Noi românii avem o inteligență nativă

și populară care ne ajută să trecem

peste cele mai grele perioade din viață.

Una dintre strategiile utilizate aproape fără a o cunoaște este reframingul sau, românește spus, ”Dă-mi Doamne vârsta de-atunci și mintea de-acuma”.

Gândurile negative despre un eveniment trecut pot să aducă în prezent aceeași stare emoțională pe care persoana a trăit-o la momentul respectiv (desigur la altă intensitate). partea rea este că aceste gânduri pot să deranjeze persoana pe o perioadă îndelungată de timp. Mintea noastră este bombardată continuu cu gânduri negative despre trecut (o anumită problemă sau un anumit evenimente) sau despre ceea ce credem că ni se va îmtâmpla. În mod sporadic aceste gânduri negative se și întâmplă (fenomen numit previziuni autoimplinite, sau”Ai grijă ce gândești că s-ar putea să se întâmple”).

Din fericire există o tehnică foarte utilă care se numește ”reframing”. Aceasta presupune identificarea acelor gânduri care nu ne sunt de folos și înlocuirea acestora cu unele adaptative (care au capacitatea să ajute).

Adeseori gândurile sunt greu de identificat  și de conștientizat, dar mai ușor sunt emoțiile și evenimentul în sine care declanșează în mintea noastră o serie de gânduri și ulterior emoții. De aceea, atunci când este greu de identificat gândul negativ cu privire la un eveniment trecut, e util să ne gândim inițial la evenimentul în sine, ulterior se amorsează atitudinile și credințele avute.

Reframing, din punctul meu de vedere,  nu e altceva decât  a scoate evenimentul, gândurile care îl însoțesc din trecut și  aducerea acestuia în prezent pentru a fi discutat și gândit cu experiența de acum, din prezent.

”Rama” este o schemă complexă de credințe, valori pe care o persoană o folosește atunci când inferează un anumit sens sau înțeles.dacă orice parte a ”ramei” este schimbată, atunci înțelesul care este inferat este schimbat.  Pentru a reîncadra ceva, fă trei pași înapoi adică retrage-te din modul obișnuit de a gândi și a face și ia în calcul ”lentilele” sau rama (experiența) prin care realitatea a fost creată. Apoi ia în considerare o ”ramă” alternativă, spunând efectiv ”Hai să privesc lucrurile într-un mod diferit”.

Poți să utilizezi reframing pentru a percepe:

        • o problemă ca fiind în prezent o oportunitate
        • o slăbiciune ca fiind un punct tare
        • o imposibilitate ca fiind o posibilitate depărtată
        • o posibilitate îndepărtată ca fiind un apropiată
        • opresiunea (”împotriva mea”) ca fiind neutră (”nu are de a face cu mine”.

A pune o ”ramă” nouă lucrurilor presupune a schimba modul de înțelegere a evenimentului. E ca și cum ai lua un eveniment din trecut și l-ai percepe prin experiența de acum, și nu numai din cea de atunci. De exemplu, un tânăr adult trăia cu intensitate maximă dificultățile dintre părinții săi, la fel cum o făcea în copilărie când se ascundea în camera sa. Reframing înseamnă a privii evenimentul din trecut cu lentilele noi din prezent sau să schimbăm cel puțin punctul de vedere. Astfel se modifică întreg sensul acelui eveniment trecut.  Dăm sens lumii în care suntem luând un număr limitat de evenimente și generalizând efectul lor sau asumând că anumite detalii sunt cele importante, cele care dau sens. Reîncadrarea presupune neschimbarea evenimentului în sine (ceea ce ar fi imposibil de realizat) ci doar regândirea acestuia, luarea în calcul și centrarea pe alte detalii decât cele anterioare. Cu grijă poți să schimbi sensul pe care îl dai unor evenimente fără a mai intra în conflict sau chiar protejandu-te de unul. Reîncadrarea  ajută la înțelegerea lucrurilor și la creșterea motivației pentru schimbare.

Exemple simple de reîncadrare sau reframing:

Cadru inițial

Reîncadrarea  (reframing)

Sunt într-un tunel și nu văd nicio ieșire.

Fiecare tunel are o intrare și o ieșire.

Sunt prea anxios să studiez.

Pentru a fi optim concentrat trebuie să fiu destul de anxios.

Știu că nu voi fi niciodată fidel.

A fi fidel începe cu conștientizarea propriilor limite.

Dacă se uită la mine în modul acela, cu siguranță mă urăște.

Are destul de multe motive personale să aibă privirea aceea fără a fi eu cauza.

A ieșit oraș în seara asta cu prietenele ei, înseamnă că nu mă mai iubește.

Pot să am timpul meu, timp care mă poate ajuta să o apreciez și mai mult.

 

Există câteva principii care e bine să fie reținute atunci când dorești să utilizezi această tehnică:

Așa cum am scris mai sus, este foarte important să știi că evenimentele sau situațiile de viață nu au o valoare intrinsecă (dată de conținutul lor), ci mai degrabă fiecare om le atribuie un înțeles, un sens bazat pe modul de interpretare a evenimentului. Chiar și atunci când ceva oribil se întâmplă. este oribil pentru că persoana în sine vede asa evenimentul. Nu transformăm tragedia în ceva ușor, este perfect normal să fi supărat dacă s-a întâmplat ceva ”rău”, dar chiar și un eveniment ”rău” poate avea valențe pozitive.

Un alt principiu: fiecare gând are o ”ramă” ascunsă în spatele lui. Această ramă reprezintă credințele implicate. De exemplu: ”nu voi reuși să obțin postul pentru că nu sunt fiul cuiva important”, parte din ”ramă” este faptul că doar copii unor persoane importante pot să ia acel post (ceea ce în lipsa unor dovezi clare-aproape imposibil de obținut- este un mod eronat de gândire).

Și ultimul principiu, există o intenție pozitivă în spatele fiecărui gând negativ. Gândul negativ apare ca efect al evaluării pe care o facem asupra lucrurilor, ca o modalitate de  a face față, de aceea nu trebuie privit ca fiind un dușman în fața căruia să depunem rezistență. Ci dimpotrivă, găsind intenția pozitivă în spatele gândului negativ te poate ajuta să găsești și ”rama” pozitivă.

Secretul reîncadrării este găsirea alternativelor. Adică să îți dai voie să vezi evenimentul din mai multe puncte de vedere. Tehnica este valoroasa pentru că poate fi utilă atât când este vorba despre trecut dar și când prezentul reclamă schimbarea unor gânduri negative.